USA asså! Vad ska man säga?



I USA är det väldigt populärt att spela Baseball. Det är inte många här hemma som är helt hundra på alla reglar, och det kan jag förstå. Jag ska inte gå igenom dom med er, ni kan va lugna. Men jag tänkte berätta en annan grej som är rätt krånglig med denna sport. I alla fall när den spelas i USA. Ligan kallas Major League Baseball. Men nu krånglar de till det, till skillnad från t.ex. NHL och NBA där man delar in ligan i norr, söder osv.. Så har Major Leage Baseball delat in in det i två olika "sidor", den ena kallar dom National League och den andra kallar dom American League. Mycket märkliga namn tycker jag. De bästa laget i dessa ligor möts sedan i en final. Finalen spelas i bäst av 7 matcher och finalen kallas för World Series. Och det roliga med detta är att det laget från antingen AMERICAN league eller NATIONAL (dvs USA) league, som vinner World Series blir då VÄRLDSMÄSTARE.

Storthetsvansinne?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0