B4MD a must see!

Jag tänkte bara berätta att jag såg en bra dokumentärfilm igår som jag tycker alla borde se om ni inte redan har gjort det?
Den heter "Before the music dies" och handlar i stora drag om vad den amerikanska musikindustrin var förr och vad den har utvecklat sig till idag. Hur utseende verkar spela lika stor roll som talang, hur skivbolagen ser artisterna som produkter som ska generera så mycket pengar på kortast tid som möjligt, att radio förr gav utrymme för alternativ musik men idag bara tillåts spela den musiken (som Bert Karlsson så fint uttrycker det) som är kommersiellt gångbar osv.
Ett flertal av mina favoritartister medverkar i filmen, Erykah Badu, Questlove, Dave Matthews, My morning jacket, Eric Clapton mfl. vilket inte direkt gör saken sämre...

Så om ni gillar musik så tror jag nog att ni kommer tycka om den här dokumentärfilmen...

"Never have so few companies controlled so much of the music played on the radio and for sale at retail stores. At the same time, there are more bands and more ways to discover their music than ever. Music seems to have split in two - the homogenous corporate product that is spoonfed to consumers and the diverse independent music that finds devoted fans online and at clubs across the country."


Kommentarer
Postat av: Dave

Var får man tag på den då? Du länkade ju bara till en trailer

2008-01-29 @ 16:21:08
Postat av: Klas

Jag tror det står på sidan jag länkade till?

Annars här:

http://www.amazon.com/Featuring-Matthews-Costello-Branford-Marsalis/dp/B000KGGP8U

2008-01-29 @ 16:54:12
Postat av: Marcus

8.1 på IMDB. Då är det en bra film då :)

2008-01-29 @ 17:09:25
Postat av: Dave

Jaha Klas, jag trodde du tankat hem den nånstans. Det kostar ju pengar på amazon.com

2008-01-29 @ 18:57:32
Postat av: Klas

Marcus, IMDB förutsätter väl att du tycker som alla andra?
Men visst det kan ju vara ett bra riktmärke för att sålla bort alla skitfilmer...

2008-01-30 @ 13:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0