Vett och etikett på tuben *UPPDATERAD*

Det finns vissa V&E (ja, jag kör förkortningen på denna) som gäller på tuben, men som allt för få följer. För er som inte är insatta i dessa regler kommer här en lista på 5 punkter jag tycker alla ska följa.

1. Sminka dig inte på tuben
Är du så ful att du måste sminka dig för att åka tunnelbana, så föreslår jag att du sminkar dig innan du lämnar ditt hem

2. Ät inte på tuben
Det finns inget vidrigare än människor som smaskar i sig en kladdig big mac på tunnelbanan. Förstår dom inte att de ser äckliga ut, samt att det luktar inget vidare. Tuggummi-fjortisar är inte heller särskilt uppskattat. Det finns undantag, halstabletter och dryck (förslagsvis 50 cl PET flaskor) får intas under resan.

3. Ha inte fötterna på sätet framför för
Det fick man lära sig när man var litet. Argumentet som gällde då gäller än idag. Du går väl inte omkring med skor hemma och sätter dig i dina möbler med skitiga skor? NEJ! Jag vill inte sätta mig på ett säte i byxor för x tusen kronor om du haft dina skita skor (t.ex. av modellen gravis) där innan.

4. Tala eller inte tala
Lite svårt att sätta en rubrik på denna. Men det jag menar är att om du talar i mobil så ska du ställa dig upp vid dörrarna och tala. Folk som pratar i mobilen har en förmåga att höja rösten för mycket, så vi andra störs av det. Var då artig och res på dig.
Om du talar med vän eller bekant på tåget håll er till rumsrena samtalsämnen. Jag vill inte höra om hur ditt bajs är eller hur många du låg med i helgen.

5. Res dig för äldre
Res alltid på dig om det inte finns lediga platser för äldre och handikappade. Jag behöver väl inte ens förklara varför.

6. Ta inte upp för mycket plats
Fråga Andreas Palmeister hur det går om man brer ut sig för mycket på tuben höhöhö
Och har du väskor, nån äcklig hund, cykel osv STÅ ALLTID VID DÖRRARNA.

7. Spela in musik för hela vagnen
Min kollega här på bloggen var kvick att påpeka den otroligt viktiga punkt. Spela för gudsskull inte upp musik med mobilen så vi andra måste lyssna på det. Måste du mot all förmodan spela musik för din vän på tåget, så använd hörlurar.

8. Släpp av folk
Klace var inne på det. Låt alltid folk gå av innan du går på. Och är det en full vagn och du står vid utgången, men ändå inte ska gå av, så föreslår jag att du ändå kliver av och åt sidan för att underlätta att de som ska gå av faktiskt kan göra det. Du kan sedan kliva in igen och går då på först.

Följ dessa enkla steg så gör blir det en fröjd att åka tunnelbana!

Kommentarer
Postat av: mäki

Haha, fy fan va sant.

2008-02-25 @ 21:14:26
URL: http://niggaplease.blogg.se
Postat av: Marcus

Ditt brådmogna mongo...

2008-02-25 @ 21:16:25
Postat av: Dave

Jag kan ändra skomodellen till tretron om det får dig att må bättre. hihihihihi

2008-02-25 @ 21:20:18
Postat av: tony

mycket bra, mycket bra. Du glömde dock den viktigaste av dom alla: "7. Spela för i helvete inte upp din usla musik som du har i mobilen med den sketna högtalaren i den samma".

2008-02-25 @ 21:36:34
Postat av: Dave

AAHH! Bra där tony. det är helt klart en viktig regel. som tur var har det minskat radikalt på sistone. underbart skönt.

2008-02-25 @ 21:45:28
Postat av: Micki

Tuben? Jag bor ju i Malmö, så jag trodde hela inlägget handlade om hur man skulle bete sig på youtube. Gud vad märkligt det blev...

2008-02-25 @ 22:15:51
Postat av: Klas

Roligaste inlägget på länge!
Jag stör mig på folk som inte går in ordentligt i vagnen när det är rusningstrafik, de som står och blockar så man inte kommer på. Och dessa som ska sitta på det yttre sätet när det är tomt på det inre, hoppa in!

2008-02-26 @ 09:45:11
Postat av: tony

vi borde trycka upp dom här reglerna i samma format som reklamskyltarna i t-banevagnarna och byta ut dom så att även de (få) som inte läser bloggen kan ta del av dom.

2008-02-26 @ 17:36:12
Postat av: Dave

Absolut!
Jag ska maila över dom till connex direkt

2008-02-26 @ 19:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0