Proggen

Vi läser just nu bl.a. en kurs i programmering i skolan, i java. Det har gått ganska bra hittills. Objektorientering, loopar och if-satser hit och dit. Vi får också göra väldigt många nyttiga program. Tänkte att jag kunde dela med mig av något av dom här så att ni också kan få nytta av dom. Det här är vad som kallas "open source" har jag hört. Det gäller ju att hänga med i svängarna.

kMike kanske vill vara med och göra någon form av mash-up senare? Vi får väl se vad som händer. Här är ett program vi gjort idag, med det kan man få fram nästan vilken multiplikationstabell man vill! Det är fantastiskt, nästan som en miniräknare ...så smart är jag.

import javax.swing.JOptionPane;

public class multiply {

public static void main(String[] args) {
 String tal = JOptionPane.showInputDialog(null,"Välj ett tal:\n",  "Skapa multiplikationsmodell",JOptionPane.QUESTION_MESSAGE);

long digit = (Long.parseLong(tal));

long result = 0;

String tabell = "";

for(int i=1; i<11; i++) {

result = digit * i;

tabell = tabell + result + "\n";

}

JOptionPane.showMessageDialog(null,tabell,"Tabell för talet" + digit,JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);

}

}


Kommentarer
Postat av: Klas

Det doftar datanörd här!

2008-02-14 @ 08:21:26
Postat av: Mike

Snyggt!

2008-02-17 @ 19:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0