Bruce har gjort det igen!

Jag sitter hemma i min lägenhet och lyssnar på Bruce Springsteens nya platta som låter helt otroligt. Gubben har gjort det igen inte så ung längre (58 år) men han låter ung och oj vad han kan göra bra rock´n roll!

Jag är ingen Bruce-fanatiker men detta album krossar det mesta som släppts på länge. Jag hade nästan givit upp hoppet på skivbranchen och trodde inte att de tillät släppa så här fantastiska, fulländade album längre?
Det mesta som släpps idag känns mer eller mindre halvfardigt, överproducerat med utfyllnadsspår lite här och där för att skivan ska ha tillräckligt många spår (för att få räknas som en full-längdare).
Det känns skönt med ett riktigt album för en gångs skull då skivbranchen numera normalt bajsar ut förskräckligt stora mängder skräp i form av oinspirerade, fabrikerade artister från Idol, Fame Factory, kanske någon från Big Brother och artister som Pariis Hilton, Amy Diamond mfl. Känns som vilken idot som helst får släppa skiva nu för tiden?

"Magic" däremot har inte ett enda svagt spår, E street band låter helt fenomenalt, soundet känns sådär gammalt och nostalgiskt som en favoritskiva man haft i 10 års tid och fortfarande inte lyckats lyssna sönder.

"Magic" låter som en platta som skulle kunnat ha släppts strax efter born to run (1975) med det där skitiga opolerade, maffiga rocksoundet invävt tillsammans med juliga bjällror och klockspel som Bruce och E street band låter när de är som bäst, eller egentligen dettta sound Bruce ALLTID har tillsammans med E street band, men denna gång med låtar i born to run-klass!

Pianointrot på "I´ll work for your love" påminner farligt mycket om inledningstonerna till "Thunder Road" och jag blir kär, det gör ingenting att det låter som något jag har hört förut när det låter såhär bra, för det är såhär Bruce ska låta!

Som jag skrev tidigare, det bästa som släppts på länge! Denna platta kommer följa med mig en lång tid framöver...

"I´ll work for you love", "You´ll be coming down" och "Long walk home" är personliga favoriter.

Läs mer om Magic:
DN, HD, SVD, Rolling Stone

Kommentarer
Postat av: tony

Mycket bra skriven recension. Jag kan bara hålla med. Skivan är riktigt jävla bra. Bara en sak, när du pratar om överproducerade artister med halvfärdiga album glömmer du att nämna 50 Cent. HeHE!

2007-11-11 @ 13:45:39
Postat av: Marcus

Downloaded! Lyssnat mycket på Billy bragg och Florence Valentin på sista tiden. Också good shit. Nu ska jag sätta tänderna i Magic. Tvivlar inte på att det är bra eftersom jag skarpt gillar det mesta med Springsteen.

2007-11-11 @ 15:09:49
Postat av: Andreas

Ja riktigt skön skiva, han har inte haft detta sound sedan "the river" enligt vissa.
Favvos är "girls in their summer clothes","livin in the future" men som sagt skivan är kalas man blir GLAD.
Gubbrock enligt vissa.... lättsmält jävligt bra och musikalist skulle jag säga, från en gubbe med den nu levande bästa rösten i branchen.

Visst finns killar som gavin degraw med en grym pipa men han gör inte musik på samma nivå.

/ A to the P.

2007-11-14 @ 21:37:26
Postat av: Klas

Bruce den allsmäktige!

2007-11-15 @ 23:25:02
Postat av: Erica

Hej, vad menar du om det där med Amy Diamond?
Amy är otroligt talangfull och du skulle knappast sjunga bättre. Har du ngnsin hört henne live eller? Hon är grym!

2007-11-24 @ 16:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0