Klas goes Ernst

Ibland får jag små idéer så jag tänkte att det vore skoj att visa upp  vad jag pysslar med om kvällarna.
Mitt senaste lilla projekt går ut på att snickra ihop ett hölje till mitt proppskåp 
Såhär ser mitt proppskåp ut just nu, snyggt, visst men jag tänkte att det kunde bli ännu finare med ett hölje som täcker alla små strömbrytare.

1

proppskåp

Jag går upp på vinden och letar bland allt bråte och hittar till min förtjusning en lång planka som blev över då jag sågade till sockel till min köks (halv) ö.

Jag mäter runt proppskåpet och sågar sedan ut tre bitar som ska bli sidorna runt skåpet, två långsidor och en kortsida (Det behövs bara en kortsida eftersom skåpet sitter i ett hörn).
I den ena långsidan (ovansidan, den som ska sitta vänd mot taket ) sågar jag ut en liten kvardratisk  bit så att  kabellisten som innehåller strömkablarna kan löpa ner in i själva proppskåpet.

2

låda1

Dessa bitar filar jag på tills de passar bra mot varandra utan glapp någonstans, sedan limmar jag  och spikar ihop dem.

Sedan går jag upp på vinden och letar rätt på ännu mer överblivet virke, denna gången en bit täcksida från ikea, även den ämnad för köks (halv) ön, som jag mäter upp och sågar till till två rektangulära bitar. Dessa två  bitar ska bli framsidan till höljet med en skarv i mitten. Jag limmar och spikar ihop dem med bitarna till kortsidan och långsidorna.

Såhär blev det.

3

låda2

Nu ska limmet torka så jag får återkomma igen då det är dags för nästa steg.

Kommentarer
Postat av: tobster

Det var som tusan! dra mig baklänges det var ett snyggt proppskåp. Jag behöver också ett?!

2007-02-27 @ 20:39:53
Postat av: Marcus

Cool, lådan ser lite ut som ett...eh...proppskåp?

2007-02-27 @ 20:41:46
Postat av: Andreas

Bra klas bygg in elskåpet....ring brandkåren på samma gång=)

2007-02-27 @ 21:37:50
Postat av: Klas

Mer komma skall... skall slipa lite mer på det så det blir slätt och fint...

Marcus visst ser det "bara" ut som ett proppskåp, inte mycket för världen men det bringar mycke nöje för den som snickrar ihop det... Sen när det är klart kan jag gå vidare till nästa projekt.

2007-02-27 @ 21:37:56
Postat av: Klas

Andy. Tror inte det är någon risk för brand, det är ett modernt skåp med automatsäkringar. Det är värre med de äldre om skyddsglaset till propphuven är sprucket, då kan säkringen flyga ut och orsaka brand. vilket låter omöjligt.

Ursprungliga idéen fick jag av min kusin och så hörde jag att de i ett inredningsprogram hade använt en skokartong som hölje...

2007-02-27 @ 21:49:07
Postat av: Andreas

retas bara med dig ernst...de ser så fint ut.

2007-02-27 @ 21:51:52
Postat av: Dave

Man vågar inte jiddra med klas när han intagit rollen EL-Klasse.

2007-02-28 @ 00:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0