An inconvenient truth

137423-58

Nu tänkte jag förmedla vad som kan tänkas uppfattas som en aning pretentiöst drabbel.
Alltid har man väl haft en medvetenhet om att den globala uppvärmningen blir ett större och större problem. Efter alla entydiga forskningsresultat som updagats i media på senaste tiden, måste man ha bott i Smedby utanför Kalmar för att inte snappat upp att den globala uppvärmningen är ett enormt problem som vi står inför.

Har man trots en ökad medvetenhet dragit sitt strå till stacken vad gäller miljömedvetenhet? -Nej, inte mycket. Men...igår såg jag Al Gores dokumäntärfilm "An  inconvenient truth", som satte sig som en obehaglig och illa utförd bitch-slap i mitt ignoranta men ack så fagra plyte. En väldigt slipad Al Gore tar  med retorisk skicklighet upp vart vi är på väg om detta fortskrider. Väldigt övertygande och lättabsorberbar information som helt klart lämnade mig väldigt illa berörd och påverkad. Gör vi ingenting kommer denna stackars planet vara jäkligt jobbig att bo på redan om ca 50 år. Alltså hög tid attf å tummen ur röven och dra sitt strå till stacken. Datorn kommer inte längre stå på för nedladdning under några nätter, vattnet kommer rinna mer sparsamt under tandborstning och diskning, lågenergilampor kommer inhandlas tillsammans med andra ekologiska varor. Jag ska återvinna det som återvinnas kan och handla mat från Sverige för att unvika alla långväga mattransporter.

Ni som tycker jag låter som en trädkramare som pratar ur röven uppmanar jag att se "An inconvenient truth". Förhoppningsvis blir det samma start till åtgärder och bättring som det blev för mig. Det känns lite "red neck" att sitta med armarna i kors som en oskolad idiot när man kan bidra med sitt.

Gör ditt för i helvete, så kan vi i alla fall sitta med "gott samvete" när hundra miljontals människor bor under havsnivån eller får sina hem förstörda av ordentligt mer frekvent förekommande och starkare orkaner än idag.

Pretto-Marcus, over and out*






Kommentarer
Postat av: toby

grymmt mackan. du är inte så dum som du ser ut att vara. självklart ska vi spara in och jag tycker vi även borde lägga ner alla långväga flygresor som är en jätte bov i dramat. I sammanhanget känns det ju väldigt överdådigt att ha distansflickvänner som man måste flyga till eller sticka ut och resa till andra kontinenter för sin egen njutningsskull?! skärpning.

2007-02-27 @ 14:18:27
Postat av: Mack-E

Hehe...jag har faktiskt funderat på det. Mitt och Clares förhållande är ju inte direkt svanmärkt. Funderar på att paddla till henne nästa gång. Fucking poo vad jobbigt.

2007-02-27 @ 14:23:04
Postat av: Klas

Jag tycker alla på mr white bör föregå med gott exempel med tanke på alla våra hundra tusentals läsare, som lyder vår minsta vink i trendväg...
Där gick min resa till sydostasien upp i rök, lite synd. Men då kan jag ju passa på att koncentrera mig på att jobba här hemma och ta ut en traditionell svensk sommarsemester.
Självklart mackan så är det spara och skära ner som gäller. Tycker iofs. att jag redan är ganska duktig, men man kan ju alltid bli bättre. Jag kanske ska börja sopsortera i större utsräckning, typ sortera ut mjölkförpackningar, för just nu kör jag bara glas och större plastförpackningar. Hoppas vi kan inspirera fler till en bättre värld.

2007-02-27 @ 14:23:58
Postat av: Klas

Jag har börjat köpa ekologisk mjölk och diska mjölkpaketen sen jag såg filmen.
Och när jag är färdig med min utbildning och jobbar som elektriker "lovar" jag att uppmana folk till att byta till mer miljövänliga elalternativ.

2007-03-04 @ 15:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0